Kan dat wel: menselijk gedrag in een organisatie?

Kan dat wel: menselijk gedrag in een organisatie?

Een paar weken geleden las ik op LinkedIn een blog van een gemeentesecretaris over zaken waar mensen blij van worden in de openbare ruimte en juist niet. Van beide was een top 10 gemaakt. Via deze link kan je kennis van beide lijstjes nemen. Ik heb de lijstjes even doorgenomen en zie dat mensen in de openbare ruimte vooral blij worden van sociale zaken, zoals elkaar groeten en bewoners die elkaar helpen. In de top 10 van ergernissen staat daarentegen hondenpoep bovenaan. Verder tref ik in deze top 10 ook zwerfvuil en vandalisme aan.

Mij valt op dat beide lijstjes gaan over hetzelfde: namelijk de aanwezigheid of juist het ontbreken van betrokkenheid bij elkaar en de openbare ruimte. En dus ook wat mensen elkaar positief of negatief “aan doen”.

Tja, hoe kan je daar als niet-burger, zoals professional bij overheid of bedrijfsleven, je steentje aan bijdragen? De gemeentesecretaris reageerde als ambtenaar en manager: wat is meetbaar en wat moeten wij als gemeente hier mee? En hij weet niet goed of hier een ‘gat’ is waar hij met zijn gemeente in moet springen. Hij wil graag meer onderzoek.

Natúúrlijk kan dat wel, dat móet zelfs…!

Ik denk dat de mogelijkheden voor een gemeente en elke andere organisatie eindeloos zijn, ook zonder onderzoek. Als jurist weet ik dat ook de overheid, zoals een gemeente, een publiekrechtelijk rechtspersoon is. Een rechtspersoon is net als een natuurlijk persoon iemand of ‘iets’ dat deelneemt aan het rechtsverkeer. En dan is de stap naar het gewone, intermenselijk verkeer echt niet zo ver weg. Hier een fraai voorbeeld uit de praktijk.

Elke ambtenaar kan zich als ‘gewoon’ mens gedragen, óók als hij of zij voor of namens de overheid optreedt.

Een mooi voorbeeld trof ik aan op Facebook, over een agent om van te dromen. Daar kunnen wij als professionals een voorbeeld aan nemen: agent Simmons uit LA heeft na 25.000 uitgedeelde boetes nog nooit een klacht aan de broek gekregen van een boze burger.

Zijn geheim:
# persoonlijke bejegening
# plezier in zijn werk
# normale manier van praten
# geen autoriteit maar wel vakbekwaam
# niet oordelen over mensen
# menselijke houding: open, consequent en oog voor het doel van regels

Agent Simmons is dus een ambtenaar waar mensen blij van worden. En zeg nou zelf, dat is toch normaal gedrag? Zo wil jij toch ook behandeld worden? Nou, dan kan jij dat dus ook!

Wat is jouw gouden tip als professional?

Heb je genoten van deze post? Misschien wil je ‘em dan delen met anderen? Delen = vermenigvuldigen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *