fbpx

Generatiekloof

generatiekloof

Een paar jaar geleden had ik cursus voor het zelf beheren van je website, met behulp van het programma WordPress. In de zaal zaten allemaal grijze koppies: de gemiddelde leeftijd lag behoorlijk boven de 40. De cursusleider was rond de 30 of zo. Waren wij gewend aan een autoriteit voor de groep (die alles wel zou weten) mét studiemateriaal, de cursusleider deed het totaal anders:

(1) Gewoon je vraag opzoeken op Google en (2) proberen maar!

Natuurlijk onder bepaalde omstandigheden – we leerden onder meer éérst om goede backups te maken – maar het ‘uitvogel-gehalte’ was voor ons wel érg hoog…

Ik werd me voor het eerst heel bewust van de generatiekloof.

Maar, ik heb er ook heel veel van geleerd, want sinds die dag doe ik dat dus heel vaak: (1) gewoon je vraag opzoeken op Google of even rondvragen in mijn netwerk en (2) húp, proberen maar!

Werkt vaak prima, want ik héb me toch veel geleerd, de afgelopen jaren, op deze manier!

Stilstand is achteruitgang. Verbeteringen realiseer je vaak door zaken te veranderen en veranderingen komen vaak weer voort uit het leren van fouten. Het is dus een constant proces. En dat proces levert je veel op, zeker bij mensen zoals ik, die van nieuwe dingen leren energie krijgen.

Verbetering als professioneel motto is ook heel handig voor veranderingen die van buiten komen. Daar kan jij dan gemakkelijker op reageren, omdat je gewend bent aan verandering. Krijg je geen energie meer uit je werk omdat je niets nieuws meer leert, dan ga je op routine draaien en langzamerhand loopt jouw professionele machine vast… Je stelt je eigen functioneren niet meer ter discussie en/of je trekt je steeds meer terug in een comfortzone waarbinnen jij geen fouten mag of kan maken.

Aan de andere kant, veel mensen komen soms hevig in verzet tegen grote veranderingen, zelfs als die noodzakelijk zijn. In de praktijk blijken grote veranderingen namelijk heel veel inspanning te vergen, vaak vér buiten je comfortzone. Lees hier mijn bijdrage over die ‘vermaledijde’ comfortzone. De lol is er dan gauw af en de bereidwilligheid om er aan mee te werken, moet bijkans afgedwongen worden. Dwang werkt alleen als je bestaanszekerheid in het geding is. Dat zie ik dus ook veel om me heen gebeuren: dat mensen pas in beweging komen als het écht niet anders kan. En dan ook niet eens van harte. Daar kan ik ook van meepraten.

Het kan gelukkig ook anders, namelijk door je elke dag stap voor stap te verbeteren en daar ook naar uit te kijken. Vele kleine veranderingen/verbeteringen tikken flink aan, geven energie en meer vertrouwen.

Verbetertips:

  1. Vraag om kritiek en feed back: wat had beter gekund? Gewoon doen. Ja, dat is best eng, maar er gaat echt een wereld voor je open. Geloof me maar.
  2. Werk aan je basis en zet kleine stapjes vooruit: geloof er zelf in. Gun jezelf elke dag 1% verbetering. Niemand wordt in één keer klap enorm veel beter. Meesterwerken zijn het resultaat van eindeloos hard werken. Werk er gedisciplineerd aan en geniet er ook van.
  3. Begin gewoon. Je kunt niet verbeteren, als je niet ergens begint. Een basiskwaliteit is natuurlijk nodig, maar je kunt met 60 tot 80% al gewoon beginnen. Volg een cursus en/of leer iets en pas het toe in de praktijk.
  4. Zorg voor een backup systeem. Dingen kunnen immers, hoe goed ook bedoeld en voorbereid, in de soep lopen.
  5. Stel je grenzen over de fouten: waar mag je wel fouten maken en waar echt niet? Niet alle werkprocessen en werkzaamheden lenen zich immers voor fouten. Bij fatale termijnen ligt de foutenmarge veel lager dan bij een nieuw kennissysteem. Stel dus per verbetering een foutenmarge in en accepteer die ook, alle vernieuwingen zijn vatbaar voor verbetering. Zonder een prototype kan je niet verbeteren.
  6. Organiseer het leren. Wat zijn je verwachtingen over wat je als succes en falen beschouwt? Neem ook de tijd om je fouten te begrijpen.
  7. Zorg voor openheid: ga verder dan in je eentje stiekem leren van je eigen fouten. Stel deze ook breder in je organisatie ter discussie.
  8. Blijf positief over uitblinken en over je onderscheiden van de rest.Echt uitblinken in dat wat je doet, gaat niet lukken als je eigenlijk stiekem denk “Uitblinken mag niet” of “Als ik mij onderscheid van de rest, dan val ik buiten de boot”. Je zult van succes moet houden, wil je het naar je toe kunnen trekken. Bezuin het ook rond, als jij iets weet waar iedereen beter van wordt.
  9. Bepaal een verbeterperiode. Innovaties moeten zich binnen twee jaar terugverdienen. Sommigen al eerder. Ga dus allereerst voor de quick wins. Heb je meer ‘vet op de botten’ dan mag je voor duurzamere innovaties gaan.
  10. Doe het niet alleen. Je hoeft niet overal antwoord op te hebben. En stomme vragen bestaan niet. Als je maar zorgt dat je antwoord krijgt. Onkunde voort laten bestaan, is vragen om passiviteit. Daar schiet je niets mee op.

Vind je dit artikel de moeite waard? Deel het dan in je netwerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *